onsdag 20 september 2017

Naturens under

Jag vistas mycket i naturen, och älskar att följa ett stycke natur genom olika årstider. Det finns inte mycket som undgår mina vakande ögon. Ljud, ljus skiftar också med årstiderna och det är fascinerande att upptäcka. Jag har samma promenadrundor som jag avverkar flera gånger i veckan, och på det viset upptäcker jag förändringar ganska fort.

I sommarstugan har jag också mina rundor, men där är vi inte så ofta. Där kan det vara stora förändringar mellan gångerna.

Jag är förtjust i träd, och när man upptäcker trädens blommor, så öppnas en ny värld. Ekens och bokens blommor är så fina, men för ett ovant öga är de svåra att se.
Då är det lättare att se alla ek- och bokollon som ligger på marken nu. Om nu alla förutsättningar är rätta för det lilla ollonet, så kan man nästa vår få se en liten bokplanta! Man blir så glad, att just detta lilla bokollon har fått chansen att föra naturen vidare.
Nästa vår har bokplantan verkligen etablerat sig på plats och fått fler bladpar.

Ett nytt under har skett!

Skrivet av Karin just för dig!






5 kommentarer:

Ingrid sa...

Min svåger som kommer från Tunisien är helt fascinerad av allt man kan få att växa. Han plockar frön, ollon och nötter när han är ute och promenerar och så stoppar han ner dem i Kerstins blomkrukor när han kommer hem. Rätt vad det är kommer det upp något konstigt "ogräs" och då vet hon att det är Hassine som varit på gång.
Hoppas ni har det bra Karin!
Kram, Ingrid

Gunnel sa...

Ja, nu är det verkligen gott om både bok och ekollon. Jag ska ge mig ut och plocka en del, så jag kan fylla pysselförrådet tills barnbarnen är här under jullovet. Kram

Bosse Lidén sa...

Det finns många under i naturen. Det gäller bara att sänka livstempot och använda alla våra fem sinnen. Jag är förtjust i att gå samma vardagsrundor, återvända till favoritplatser under olika delar av året. Jämföra och njuta. När jag jobbade som socialbibliotekarie var min favoritsyssla att göra mina Boken Kommer turer. Varje runda gjordes en gång i månaden. Synd jag inte hade en systemkamera på den tiden.
Ha en fin naturhelg

Anki sa...

Vi ser ju naturen på vårt alldeles speciella sätt och jag vet att du och jag har en hel del gemensamt i vår syn på den :)
Visst är det fascinerande hur det lilla ollonet gror och att det kommer att utvecklas ett träd som förmodligen kommer att stå kvar långt efter oss...
Önskar dig en fin helg!
Kram

Gunilla Teckenberg sa...

Om man har ögonen öppna och ett stort intresse för naturen, som du har, kan man lära sig något nytt om naturen varje dag livet ut.

Man hör ofta människor säga att i år blir det bokollon år. Vissa år blir det inte ett enda ollon. Det är bokens strategi för att säkra artens överlevnad. Om den skulle producera bokollon lite grann varje år skulle dess överlevnad hotas genom att så många djur gärna äter bokollon. Men just genom att producera så ofantligt mycket frukter under ett speciellt år ökar chansen att inte alla frukter äts upp.

Källa; Trädens hemliga liv

Förf. Peter Wohlleben