lördag 17 juni 2017

Skogsolvon


Du lindar av olvon en midsommarkrans, och hänger den om ditt hår.
Du skrattar åt mångubbens benvita glans, som högt över tallen står.
I natt skall du dansa vid Svartrama tjärn i långdans, i språngdans på glödande järn.
I natt är du bjuden av dimman till dans, där Ull-Stina, Kull-Lina går.

Skogsolvon såg jag i skogskanten, en fin buske, med de allra härligaste blommor.
Jag stack näsan i en blomklase, men doften var inte så behaglig, tyckte jag.

De blommor som jag förknippar med midsommar: prästkrage, vallmo och blåklint, de kommer
allt tidigare. I år såg jag prästkragar i slutet av maj. Ur led är tiden!
Lupiner som förr blommade i juli, översållar alla dikesrenar och ängar redan i början av juni.

Fåglarna anländer till Sverige allt tidigare. Man har noterat att de kommer ca 14 dagar innan de brukar komma hit.

Är det också miljöpåverkan? Är det en effekt av uppvärmningen?

Skrivet av Karin just för Dig!









3 kommentarer:

Ingrid sa...

Skogsolvon är fina!
Ja, ur led är tiden och vad det beror på kan diskuteras, men har det inte alltid varit svängningar hit och dit.
Här på Gotland har vi nog upplevt att vårarna blivit kyligare och höstarna varmare och finare de senaste åren.
Ha en skön söndag!
Kram, Ingrid

CS sa...

På något sätt tror jag att det kan bli så här oavsett. Ibland har jag läst att det varit kyliga tider redan tidigt 1900-tal så det är nog naturens gång också mycket skulle jag tro.
Här har vi allt vad blomming heter NU så det är väl våran tur nu att njuta av allt det goa.
Ha en fin kommande vecka
Kram

Byblixtra sa...

Är det där skogsolvon? Blomklasarna liknar månskenshortensia. :-)

Inte bara vi människor som har bråttom även naturen skyndar på. Men visst har årstiderna förskjutits en del, vilket är trist för man vill gärna ha sommar när det ska vara sommar.