fredag 16 juni 2017

Skiftande väder

Ute har världens hagelskur passerat! Hagel som sockerbitar! (Mannen gick precis för att handla!!!) Jag är inomhus och drömmer mig bort till solens varma strålar....
... jag går i storskogen och insuper doften av solvarm mossa, av tall och gran. Och tycker att det är förunderligt och härligt att finnas till.

Igår kväll gick vi i skymningen ute på Åbuamossen (vid Hästveda i norra Skåne), för att lyssna efter Nattskärrans surrande läte. Antingen hade de inte vaknat eller så fanns där inga, för vi hörde inget.
Det vi däremot såg var Morkullans flygturer över mossen, och vi hörde dess karaktäristiska rop:
grått-grått-grått-vitt.

Skrivet av Karin just för dig!



3 kommentarer:

skogsnuvan sa...

Kom just på att jag inte hört göken ännu men morkullan sträckar över gården varje kväll på precis samma tid. Fick se den gående på vägen en dag och jag har aldrig sett morkullan annan än i luften.
Den gula blomma du undrar över kommer från Skåne. Jag fick den av min dåvarnade svärmor och den sprider sig som ogräs och har tagit över hela rabatten Det är någon sorts vicker tror jag och visst har den en fin gul färg och blommar tidigt. Jag fick en del andra växter också men ingen har klarats sig utom just den här och så min ek som jag fick i Blekinge. Eken brukar inte finns här men den har växt sig stor och ståtlig så jag är så glad för den. Det är roligt med växter som har en historia av något slag.

Ingrid sa...

Jag hoppas att mannen inte blev alltför blöt av den där hagelskuren. De här tiden på året kan man vänta sig precis vad som helst ovanifrån.
Här hör man inte så mycket fågelsång just nu, för föräldrarna har fullt upp att mata och hålla ordning på sina vimsiga ungar. Igår var det ett fasligt liv på skatorna i en av björkarna.
Önskar er en fin helg!
Kram, Ingrid

CS sa...

Hejsan!
Nu har jag hittat hit, har totalt missat din nya och fina sida!
Ja det är verkligen en ljuvlig tid vi har framför oss nu. Önskar bara att jag hade en bil så jag kunde åka både hit och dit och njuta mera av det som finns.
Ha det fortsatt fint
Kram