tisdag 27 juni 2017

Hushumla??

Jaha, så har man blivit ett år äldre. Det rullar snabbt på till 70! Inget jag speciellt funderar på. Tillvaron som pensionär är lugn och behaglig, och man gör numera bara det man gillar och har lust till. Och i den takten man vill. Det är en förmån att få vara ledig, och få vara frisk. Visst har jag småkrämpor, men så länge jag kommer upp ur sängen på morgonen, är jag tacksam.

Något som jag funderar över är, hur länge är man nyfiken på saker och ting? Jag vill gärna lära mig mer hela tiden, även om det fastnar dåligt:-)))
Jag fotade en humla för ett tag sedan, och försökte leta upp namnet på humlan. Det fanns en antal bestämningsnycklar på nätet, och jag kom fram till att min humla troligen är en Hushumla, Bombus hypnorum. Troligen skriver jag, för någon expert är jag absolut inte. Och i fortsättningen ska jag kalla humlorna för Bombus, alltid kan det impa på någon!

Skrivet av Karin just för dig!




4 kommentarer:

Bittan sa...

Grattis i efterskott!/bittan

Ingrid sa...

Grattis i efterskott Karin!
Jag är bra mycket äldre än du, men är fortfarande lika nyfiken och vetgirig som jag alltid varit och gläder mig över allt jag får lära mig.
Nu vet jag t ex att det är en hushumla jag ett foto av på väggen!!
Kram, Ingrid

skogsnuvan sa...

Bombus var ju ett mysigt och passande namn på humlan. Jag vet inte om man blir mindre nyfiken med åldern. Jag är ju också snart 70 och man kan inte tro att det är sant. Jag har fortfarande längtan inom mig, längtan efter dans och längtan efter att klättra i berg och framför allt längtan att få åka till Italien men jag är ju fattigpensionär med hus och bil så den drömmen förblir nog en dröm.

Eva Trillian sa...

:) kan man sluta vara nyfiken? Känns inte som en möjlighet.
Bombus hypnorum. Stiligt namn :)